Strach

Mówimy tu o bezwładzie i bezruchu, o niezdolności do działania lub ograniczeniu działania na skutek strachu. Jest to najgroźniej­sza wśród Strategii Trzech U, ponieważ polega na przeciążeniu bodźcami, co przypomina wpływ przeciążenia sieci na komputer. Poziom pobudzenia staje się wtedy tak wysoki, że zachowujesz się dokładnie jak dinozaur. Twoje ciało może wstać i wybiec z pokoju albo postradać zmysły, podczas gdy twoje ,,ja” tkwi w miejscu, wstrząsane drgawkami.

Jeżeli posługujesz się tą strategią nader często, możesz po­trzebować pomocy lekarza specjalisty.

Najbardziej rozpowszechnionym przypadkiem reakcji lękowej jest obawa przed publicznym wystąpieniem, w tym – mówieniem bez przygotowania.

Edna nie umie przemawiać publicznie. Czuje wtedy pustkę w głowie i nie potrafi myśleć o tym, co mówi. Jej szefowa rozumie to. Jeżeli trzeba przedstawić publicznie jakąś sprawę wydziału, na pewno nie zrobi tego Edna. Szefowa jest dobrym kierownikiem i stara się jak najlepiej spożytkować zdolności wszystkich pracowników. Dlatego Edna działa za kuli­sami. Szefowa nie pojmuje, że w ten sposób nagradza Ednę za jej lęk przed publicznym wystąpieniem.

Co powinna zrobić Edna? Oto lalka ogólnych wskazówek:

  1. Najważniejsze to nie posługiwać się strachem jako wymówką, która pozwoli ci czegoś uniknąć. Jeżeli boisz się czegoś, zmuś się, żeby się do tego zbliżyć. Na początku będzie to potworne, ale stanie się łatwiejsze, gdy nabierzesz wprawy. Uświadom sobie istnienie wewnętrznego głosu, który namawia cię do ucieczki. Nawymyślaj mu.
  2. Opanuj technikę relaksu i stosuj ją. Ćwicz, ćwicz, ćwicz.
  3. Spróbuj spojrzeć inaczej na przerażającą sytuację, by przesta­ła wydawać się tak straszna. Im częściej powtarzasz: „Nie mo­gę”, tym bardziej staje się to prawdą. Zastanów się raczej nad tym, co możesz zrobić w danej sytuacji i tego się trzymaj. Reakcja Potrójnego U ma także swoje dobre strony, które po­mogą ci wyjść z kłopotów. Strategię walki można wykorzystać, by podnieść poziom motywacji i bronić się przed ludźmi, którzy chcą cię wykorzystać. Ucieczka pomoże ci dowiedzieć się, kiedy należy przestać nacierać. Strach natomiast nie przydaje się prawie ni­gdy. Wszystkie elementy, z których składa się reakcja lękowa, prowadzą do stresu i cierpień, jeżeli nie panuje nad nimi kora mó­zgowa.
Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.